Durerile de spate

Te doare spatele de nu mai stii cum sa stai? Ei bine, nu esti singura. Sase din zece adulti sufera de o durere de spate mai mult sau mai putin severa de-a lungul unui an.

Pentru a intelege mai bine de unde provin durerile de spate, trebuie sa incepem cu o mica lectie de anatomie. Dupa cum bine stii, spatele (in componenta caruia intra oase, muschi si alte tesuturi) formeaza partea posterioara a trunchiului, de la gat si pana la pelvis. Ei bine, piesa de rezistenta a spatelui este coloana vertebrala care, pe langa rolul de stalp de sustinere, adaposteste si protejeaza maduva spinarii – structura nervoasa foarte delicata care transmite impulsuri nervoase ce controleaza toate miscarile si senzatiile corpului. Coloana vertebrala este formata din mai mult de 30 de vertebre, iar prin spatiile dintre acestea, mici nervi intra si ies din maduva spinarii. Intre vertebre se gasesc discurile intervertebrale – “pernute cartilaginoase” care mentin spatiile dintre vertebre, permitand flexibilitatea coloanei vertebrale. Vertebrele sunt legate una de alta prin niste benzi de tesuturi numite ligamente si tendoane. Coloana vertebrala are mai multe regiuni: cervicala, toracica, lombara, sacrala si coccigiana, insa durerile de spate sunt descrise cel mai frecvent la nivelul regiunii lombare – situata intre ultima coasta si sold.

Din ce cauza apar durerile
Durerea de spate este un simptom des intalnit care apare de obicei datorita unei intinderi musculare sau unei leziuni la nivelul spatelui. Desi durerea poate aparea la orice nivel al spatelui, regiunea inferioara a spatelui este cel mai frecvent afectata – pentru ca pe ea se sprijina majoritatea greutatii corpului. Spasmele musculare insotitoare au darul de a limita amplitudinea miscarii, adica de a proteja spatele de solicitari si mai mari.
In general, durerea de spate semnifica fie iritarea unui muschi sau nerv de la acest nivel, fie o leziune osoasa. Printre factorii declansatori ai durerilor de spate, se numara:

  • Postura incorecta in timpul zilei, cand conduci sau cand dormi.
  • Obezitatea – din cauza greutatii suplimentare care suprasolicita coloana vertebrala, pot aparea des dureri de spate.
  • Fumatul – scade fluxul de sange la nivelul portiunii inferioare a maduvei spinale, favorizand degenerescenta discurilor intervertebrale.
  • Sarcina – determina frecvent dureri lombare din cauza modificarii centrului de greutate a corpului (cauzata de greutatea uterului si a copilasului in continua crestere). In plus, hormonii de sarcina determina si ei relaxarea ligamentelor si a structurilor de la nivelul spatelui.
  • Cele mai frecvente afectiuni ale spatelui
    Afectiunile cel mai des intalnite, in care regasim durerile de spate, sunt urmatoarele:
    Tumorile de la nivelul coloanei vertebrale sau pelvisului pot genera si ele dureri de spate.

    Afectiunile renale (infectii, calculi, sangerari traumatice) sunt frecvent asociate cu dureri in regiunea lombara. La fel, chisturile ovariene, endometrioza sau fibroamele uterine. De aceea este importanta prezentarea la medic, care va face toate examenele si analizele necesare unui diagnostic corect.

    Osteoporoza – este o boala metabolica a osului, caracterizata prin scaderea progresiva a densitatii si rezistentei acestuia. Femeile au un risc de patru ori mai mare decat barbatii de a face osteoporoza. In cazuri avansate, datorita fragilitatii osoase, se produc cu usurinta fracturi vertebrale si de sold.

    Spondiloza sau spondilartroza – este o boala degenerativa a cartilajului articular (artroza) localizata la nivelul coloanei vertebrale. In functie de severitatea modificarilor degenerative, spondiloza poate determina dureri la nivelul zonei afectate si limitarea mobilitatii coloanei vertebrale. Din marginile vertebrelor cresc niste ciocuri osoase (modificari comune in artroza) ce pot irita o radacina nervoasa si atunci durerea va iradia in teritoriul inervat (deservit) de nervul respectiv.

    Spondilita anchilozanta – este o boala inflamatorie cronica ce afecteaza predominant coloana vertebrala si debuteaza frecvent la nivelul articulatiei soldului. Aceasta boala teribil de neplacuta evolueaza spre fibroza, osificare si anchiloza a coloanei vertebrale.

    Deformarile coloanei vertebrale – creeaza o presiune crescuta asupra vertebrelor si asupra muschilor, tendoanelor si ligamentelor adiacente. Dintre acestea, amintim scolioza (curbarea coloanei intr-o parte – copiii care adopta o pozitie incorecta in timpul scrisului pot ramane cu o deformare mai usoara sau mai pronuntata a coloanei daca nu sunt indreptati), cifoza (?cocoasa?) si lordoza (coloana lombara este curbata anormal spre inainte, avand forma unui arc).

    Hernia de disc – apare atunci cand pernita dintre vertebre (discul intervertebral este supus, o data cu inaintarea in varsta, unui proces de degenerare care-i scade rezistenta se slabeste si comprima nervii din vecinatatea coloanei vertebrale. Cel mai frecvent, hernia de disc apare la nivelul coloanei lombare, declansand lombosciatica – o durere lombara care apare brusc, insotita de limitarea severa a miscarii, de afectarea sensibilitatii si iradierea durerii pe traiectul nervului afectat (la nivelul membrului inferior). Factorii declansatori pot fi: efortul fizic reprezentat de ridicarea greutatilor cu coloana flectata, miscari bruste de rasucire din talie, traumatisme etc.

    Durerea din hernie de disc
    Cand o parte a discului comprima un nerv, apare durerea atat la nivelul spatelui, cat si la nivelul membrelor inferioare (unul sau ambele). Localizarea exacta a durerii depinde de care anume disc este “herniat”. Intensitatea durerii depinde si ea de cat de mare este compresia pe nervul respectiv.
    La majoritatea persoanelor cu aceasta afectiune, durerea coboara de la nivelul regiunii lombare la nivelul feselor si apoi pe fata posterioara a coapsei pana la gamba.

    Din pacate, aproximativ 35-50% dintre romani sufera de dureri de spate.

    Unele persoane au furnicaturi la nivelul picioarelor sau le simt amortite. In cazul herniei de disc, durerea este agravata de miscare, tuse, stranut si este ameliorata de repaus.
    Daca ai simptomele de mai sus, trebuie sa mergi degraba la medic (reumatolog sau neurochirurg), in primul rand pentru a stabili diagnosticul (iti va face radiografii de coloana, alaturi de alte investigatii pe care le va considera necesare) si pentru a te sfatui ce sa faci in continuare.
    Tratamentul medicamentos (pentru a scapa de durere) consta in medicamente analgezice, relaxante musculare, antiinflamatoare nesteroidiene (aspirina, indometacin, diclofenac, ibuprofen etc.) – atat sub forma de pastile, cat si de gel care se aplica local, pe zona cu probleme, glucocorticoizi (administrati oral sau sub forma de injectii paravertebrale).
    Tratamentul trebuie luat in dozele si in intervalul de timp recomandat de medic.
    Fizioterapia este si ea de mare ajutor si completeaza tratamentul medicamentos. Exista si cazuri in care durerea nu cedeaza sub nici un tratament medical si in care solutia salvatoare este cea chirurgicala.

    reprezinta cauza cea mai frecventa a absentei de la serviciu..

    Care ar fi pozitia corecta?
    Cand stai pe scaun, tine spatele drept sau pune o pernita care sa-ti sprijine coloana lombara. Ai grija ca genunchii sa fie putin mai sus decat soldurile – fie ajustezi scaunul daca se poate, fie iti sprijini picioarele pe un scaunel. Cand vrei sa te intorci, fa-o cu tot corpul, nu doar din talie.
    Cand conduci, ajusteaza scaunul astfel incat sa stai drept, nu cocosat pe volan. La drumuri lungi, un prosop rulat sau o pernita sub coloana lombara iti vor creste gradul de confort.
    Nici cand mergi sau stai in picioare nu uita de postura: urechile, umerii si soldurile trebuie sa formeze o linie dreapta, capul sus iar abdomenul tras inauntru. Daca stai mai mult timp in picioare, stai cu un picior pe un scaunel mic pentru a reduce presiunea exercitata asupra coloanei lombare. Schimba piciorul care se odihneste pe scaunel la fiecare cinci-zece minute!

    Simptome de alarma
    Daca ai urmatoarele simptome, mergi de urgenta la medic, intrucat ele pot constitui semnele unor afectiuni serioase:

  • durerea coboara pe membrul inferior, sub genunchi;
  • iti simti amortite picioarele, zona inghinala si rectala;
  • ai febra, greata sau varsaturi, dureri de stomac, slabiciune si transpiratii;
  • nu mai ai control asupra mictiunii si defecatiei;
  • durerea de spate a aparut in urma unui traumatism;
  • te doare atat de tare, incat nu te poti ridica;
  • durerea este severa si nu se amelioreaza deloc intr-o zi-doua;
  • durerea de spate nu cedeaza nici dupa doua-trei saptamani.
  • Cum dormim?
    Si pozitia din timpul somnului este foarte importanta pentru sanatatea spatelui nostru.
    Se pare ca cea mai buna pozitie este cea de culcat pe o parte, cu genunchii indoiti si cu o perna sub cap (sa nu te doara gatul). Daca preferi sa dormi pe spate, pune o perna sub genunchi si alta sub zona lombara.
    Nu dormii pe burta fara o perna sub sold.
    Si nu in ultimul rand, salteaua joaca un rol important in mentinerea unei pozitii corecte a spatelui in timpul somnului – trebuie sa fie una ferma, nu moale!
    Prefera o somiera rigida si o saltea tare.
    Nu folosi perne prea inalte, te vei trezi de dimineata anchilozata si cu gatul intepenit.

    Cum sa te ajuti singura?
    Fa exercitii fizice in mod regulat. Intarirea muschilor spatelui si abdomenului va scadea presiunea exercitata asupra discurilor intervertebrale. Fa cateva miscari de incalzire inainte de inceperea exercitiului fizic.

    Dintre medicamente, poti incerca dintre cele eliberate fara reteta (analgezice, antiinflamatoare nesteroidiene, relaxante musculare) – dar nu inainte de a citi cu atentie prospectul.
    Nu depasi doza recomandata si uita-te cu atentie la contraindicatii (mai ales in sarcina, cand majoritatea medicamentelor sunt interzise).

    Odihna – daca durerea este severa, trebuie sa stai in pat o zi-doua (pe o suprafata plata si ferma daca este posibil), dar nu mai mult, intrucat repausul prelungit scade forta musculara, ceea ce-ti poate cauza alte neplaceri.

    Masajul reduce tensiunea musculara si creste circulatia sanguina. Baile calde urmate de masaj au acelasi efect relaxant.

    Daca nu ai mai facut exercitii, ia-o incet! Incepe cu plimbari in pas mai alert, inot sau bicicleta medicinala timp de 30 de minute/zi. Yoga ajuta si ea la intarirea muschilor si la cresterea flexibilitatii.

    Imediat ce durerea cedeaza, este recomandat sa faci exercitii usoare care au rolul de a preveni intepenirea articulatiilor si a muschilor. Roaga medicul sa-ti recomande ce exercitii ar trebui sa faci (te va indruma spre un fiziokinetoterapeut).

    Cand ridici ceva, nu te apleca din talie, ci din genunchi. Lasa-te pe vine, tine spatele drept si obiectul cat mai aproape de corp. Nu te rasuci in timp ce te ridici. Cand trebuie sa muti obiecte grele, mai bine le impingi decat sa le tragi.

    Daca trebuie sa stai la birou sau sa conduci mai multe ore, ia din cand in cand cate o pauza sa te dezmortesti si sa faci cateva miscari de intindere.

    Aplicatiile de caldura si de gheata, alternativ la un interval de 20 de minute. Pune intai o punga de gheata (sau ceva de la congelator invelit intr-un prosop) si apoi o sticla cu apa fierbinte (suportabila) – ajuta la relaxarea musculara si creste in acelasi timp circulatia sanguina.

    Mentine tot timpul o postura corecta! Poarta pantofi cat mai comozi, cu tocuri joase.

    Nu uita de dieta! O alimentatie sanatoasa reduce si previne cresterea exagerata in greutate. De asemenea, consumul alimentelor care contin calciu, fosfor si vitamina D ajuta la mentinerea sanatatii oaselor.

    Daca durerea si inflamatia sunt severe, medicul tau iti poate face si injectii cu corticosteroizi. In plus, sunt disponibile mai multe metode de terapie fizica pe baza de ultrasunete sau stimulare electrica. Unele persoane gasesc alinare si cu ajutorul acupuncturii. Iar daca durerea nu cedeaza la nimic, s-ar putea sa fie nevoie si de o interventie chirurgicala – in functie de cauza care a declansat durerea. Medicul hotaraste care sunt tratamentul si conduita cea mai buna de urmat in cazul tau.

    Text: Dr. Ana Andrei; Foto: Sebastian Enache, Cosmin Gogu