Este pregatit de gradinita? Dar tu esti?

Scris de admin în Psihologie

La intrarea copilului in colectivitate, parintii trebuie mai intai sa se pregateasca psihologic: trebuie sa accepte sa isi vada copilul crescand…

Incepe gradinita sau scoala – este un moment extraordinar pentru copilul meu, este mare de acum, are propriile lui responsabilitati, va avea de-a face cu alti oameni care nu-l cunosc, nu stiu ce destept este, ce sensibil este, ce obiceiuri are. Doar eu stiu – sunt mama lui.

Cum il vor trata acolo? Cine va avea grija de el cum am eu? Ganduri legitime de mama. Dar cat de bine ii fac copilului? Nu cumva il handicapeaza? Nu cumva mesajul ascuns poate fi “eu stiu ca nu vei fi in stare sa te descurci”?. Mai bine, hai sa privim obiectiv copilul si sa vedem daca este pregatit sa fie boboc…

Achizitii pe praguri de varsta

Psihologii si medicii au reusit sa stabileasca, in urma studiilor, repere de dezvoltare si achizitii minime pe care trebuie sa le aiba copilul pana la un anumit prag de varsta. Daca micutul are sau nu dezvoltarea conforma cu etapele stabilite depinde nu doar de zestrea lui nativa, ci si (mai ales) de educatia primita. Obiectivele educationale tin seama de un minim pe care ar trebui sa il achizitioneze copilul intr-o anumita etapa de scolarizare.

■ In grupa mica

Dezvoltare fizica: 90-92 cm; medie 14 kg

Motricitate, deprinderi:
Sta intr-un picior, sare de pe unul pe altul, are echilibru ortostatic, poate manca singur, incepe sa se imbrace/dezbrace singur, invata pronuntia corecta a consoanelor, invata sa compare, sa enumere, sa denumeasca.

Senzorialitate:
– Indica, la cerere, partile corpului.
– Compara doua lungimi (mai lung, mai scurt), sorteaza obiectele dupa doua marimi, desenul “omuletului” este reprezentat doar cu cap, gura, maini si picioare.

Intelect:
Memoreaza doua cifre, reproduce poezii din doua strofe, recunoaste forma obiectelor prin pipait, grupeaza imaginile in raport cu doua notiuni date (animale, flori), enumera obiectele cunoscute dintr-un desen, repovesteste o scurta povestire, are un vocabular de 800-1.000 cuvinte, foloseste corect pluralul, are defecte de vorbire.

Motivatie, afectivitate, vointa:

Comportamentul este dominat de trebuinte primare (hrana, somn), are reactii emotive impulsive (frica, manie), este multumit cand este laudat de cunoscuti, foloseste “eu”, are simtul proprietatii, se joaca mai mult singur, poate manifesta aptitudini muzicale.

■ In grupa mijlocie

Dezvoltare fizica: 95 – 107 cm; medie 14-18 kg

Motricitate, deprinderi:

– Are mai multa rapiditate in miscari, deseneaza forme geometrice dupa model.
– Are deprinderi de igiena personala, de ordine, povesteste dupa imagini, invata sa utilizeaze diferite obiecte.

Senzorialitate:
Realizeaza in desenul „omuletul“ trunchiul, membrele, imbracamintea, parul, isi reprezinta intuitiv si global spatiul si timpul, compara doua obiecte ca greutate, identifica patru pozitii spatiale, sorteaza dupa culoare.

Intelect:
Memoreaza trei cifre, reproduce poezii, recunoaste elemente omise din desene incomplete, indica doua momente ale zilei, grupeaza imagini dupa trei notiuni date, are vocabular de 1.500-2.000 cuvinte, defectele de vorbire dispar deja…

Motivatie, afectivitate, vointa:
Manifesta nevoia de a vorbi in grup, incepe deja sa caute recunoasterea, vrea recompensa imediata pentru orice fapta buna, nu este dispus sa astepte, ii plac jocurile de constructii, are sentimente morale (intuieste ce este bine, rau, corect sau nedrept), se joaca singur, dar si in grup, invata reguli de comportament civilizat in locuri publice.

■ In grupa mare

Dezvoltare fizica: 102-114 cm; medie 15-21 kg

Motricitate, deprinderi:
Stie sa faca miscari echilibrate, sare cu usurinta intr-un picior, are deprinderi complexe de igiena (isi sterge nasul, gura, se piaptana, isi spala bine mainile), rationeaza prin analogie, utilizeaza corect numeralul si gradele de comparatie, invata semne grafice simple, manuieste foarfeca.

Senzorialitate:
Se dezvolta vederea cromatica si la distanta, se dezvolta simtul tactil, gustativ si de echilibru, sorteaza trei obiecte dupa marime si forma, percepe cinci pozitii spatiale, cinci culori sau nuante.

Intelect:
Reproduce poezii mai lungi, cu intonatie, evoca intamplari petrecute cu timp in urma, explica relatii complexe (de ce avem nevoie de haine), descrie serii de operatiuni, are un vocabular de 3.000 cuvinte, deosebeste realul de neobisnuit, deseneaza bine un obiect cunoscut, povesteste dupa imagini si din memorie.

Motivatie, afectivitate, vointa:
Este captivat de jocul de rol, incep sa apara sentimentele intelectuale (satisfactia, mirarea), are fair-play, are reprezentari morale, accepta normele grupului, regulile de joc, se joaca singur, dar si in grup.

■ In grupa pregatitoare pentru scoala

Dezvoltare fizica: 103-120 cm; medie 16-23 kg

Motricitate, deprinderi:
Are rapiditate in miscari, perfectioneaza miscarile fine ale mainii, invata sa scrie corect literele alfabetului, deseneaza dupa model, coloreaza fara a depasi conturul, coase.

Senzorialitate:
Are auzul fonematic dezvoltat, recunoaste dreapta-stanga, indica si denumeste minim sapte culori si nuante, reda mai bine proportiile in desen.

Intelect:
Recunoaste doua-trei litere, enumera zilele saptamanii, compara din memorie doua obiecte, recunoaste silabele omise din cuvant, stabileste asemanari si deosebiri intre obiecte (portocala-lamaie), vocabularul depaseste 3.500 cuvinte, dialogheaza fluent, inventeaza intamplari.

Motivatie, afectivitate, vointa:
Efectueaza sarcini fara recompensa imediata, amana recompense, aspira la a fi cel mai bun in joc si la sarcini educationale, apar crizele de prestigiu, isi stapaneste impulsivitatea, comunica mai usor cu adultii, cunoaste reguli complexe de comportament.

■ La intrarea la scoala

Dezvoltare fizica: 116-127 cm; medie 20-26 kg

Motricitate, deprinderi:
Executa miscari complexe (gimnastica, sarituri, alergari, mers pe bicicleta), perfectioneaza scrisul si tehnicile de desen cu detalii.

Senzorialitate:
Executa cu usurinta miscari complexe in schema corporala (dansuri) si desfasoara actiuni independente in spatii mai largi.

Intelect:
Cunoaste data, adresa, uneori, numare de telefon, recunoaste literele, cifrele pana la 20, precizeaza asemanari si deosebiri intre obiecte, opereaza cu simboluri matematice, intuieste posibilul/imposibilul, are spirit critic in gandire (indoiala fata de exagerarile din povesti).

Motivatie, afectivitate, vointa:
Trebuinta de performanta si apreciere, interes pentru lectura si desen, participa cu placere la jocuri de competitie, apare motivatia scolara (dorinta de succes, teama de esec), incepe sa fie constient de calitatile sale, scade egoismul, se conformeaza normelor, regulilor, sanctioneaza greselile altora, si se supune sanctiunilor.

Text: Cristiana Haica
Foto: dreamstime.com