Semintele de susan – sanatatea poate fi gustoasa

Scris de admin în Nutritie

Din cele mai vechi timpuri, semintele de susan sunt cunoscute si folosite ca aliment integral. Daca va intrebati carui fapt se datoreaza popularitatea susanului, iata cateva raspunsuri: semintele de susan sunt o sursa inegalabila de fibre, extrem de bogate in minerale, mai ales in zinc, magneziu si fier. In plus, adaugate in mancare, confera savoare chiar si celui mai simplu preparat culinar, in timp ce uleiul extras din semintele de susan se poate utiliza atat in salate, cat si in alte feluri de mancare.
De-a lungul timpului, semintele de susan si-au castigat reputatia de aliment ce reda sau, dupa caz, mentine vitalitatea, contribuind la alungarea oboselii si a stresului. In lungile marsuri ale soldatilor romani spre diferitele colturi ale Imperiului Roman, semintele de susan nu le lipseau niciodata din ranita. Faceau din ele un fel de piure, pe care il asezonau cu chimion si il ungeau pe paine.
Uleiul din semintele de susan este frecvent folosit in bucataria asiatica. In Japonia, China si Coreea i se atribuie virtuti medicinale. Tot in aceste tari, uleiul se obtine nu numai din seminte proaspete de susan, ci si din seminte prajite, care ii confera un gust deosebit, extrem de apreciat. In Occident, uleiul din seminte de susan este folosit si la fabricarea sapunurilor si a produselor cosmetice. Anual, in lume se recolteaza mai bine de 3 milioane de tone de seminte de susan, dintre care aproximativ 65% intra in productia de ulei. In prezent, cel mai mare cultivator de seminte de susan este China, urmata de India.

Semintele de susan sunt renumite pentru continutul unic de minerale (cupru, mangan, calciu, magneziu, fier, zinc si potasiu), dar si de vitamine (B, D, E si F).

Proprietatile antiinflamatoare ale susanului fac ca aceste seminte sa fie recomandate persoanelor care sufera de artrita reumatoida. La randul sau, manganul continut in semintele de susan intervine in metabolismul grasimilor si al carbohidratilor, contribuind si la mentinerea densitatii osoase. Calciul si zincul sunt doua minerale recunoscute pentru rolul lor in mentinerea sanatatii oaselor, de aceea semintele de susan sunt recomandate bolnavilor de osteoporoza. Tensiunea arteriala, insomniile si durerile de cap pot fi combatute cu ajutorul semintelor de susan, mai ales datorita continutului lor bogat in magneziu.
Consumate moderat, dar regulat, semintele de susan vor aduce organismului dumneavoastra aportul necesar de fibre. Din randul acestora, se disting lignanii, o componenta bioactiva care ajuta la reducerea colesterolului si a riscului de cancer de colon si prostata. De asemenea, prin continutul de acizi polinesaturati, susanul contribuie la sanatatea inimii.

Cel mai simplu mod de a va bucura de bogatia nutritiva a semintelor de susan este sa le consumati ca atare sau sa le folositi in produsele de patiserie. Sanatatea poate fi gustoasa!
In comert susanul se gaseste de regula in magazinele cu produse naturiste.
Informatii oferite de SanoVita.

foto: Shutterstock