Yoga pentru incepatori

Poate in ultimul timp au aparut o multime de temeri legate de yoga, dar adevarul este ca nimeni nu poate nega beneficiile pe care aceasta disciplina le aduce sanatatii fizice si psihice. Noi iti propunem sa “imprumuti” din yoga cateva exercitii usoare si niste principii ce iti vor forma un stil de viata mai sanatos.

Nu-i nevoie sa stai in cap incercand sa te concentrezi la energiile universului. Si nici sa mananci numai grau incoltit, de sase ori pe saptamana, in speranta ca trupul tau se va purifica, iar bolile vor sta pentru vesnicie departe de tine. Astfel de exercitii (care oricum cer o vointa si o dedicare iesite din comun) sunt destinate doar celor cu vocatia ascetismului.
Pentru noi, cei ce avem mereu de-a face cu stresul, agitatia si dinamismul vietii cotidiene, exista insa destule alte posibilitati de a beneficia de principiile yoga.
Ne putem imbunatati echilibrul emotional si starea de sanatate practicand cu consecventa doar cateva dintre exercitiile de respiratie si relaxare sugerate de maestrii acestei discipline.
Pentru inceput, ar fi bine sa te gandesti ca exercitiile sunt doar o forma de a te detasa de problemele din jur. Nu cauti sa atingi nici o performanta intelectuala (sau energetica), nu te obliga nimeni sa incremenesti intr-o pozitie dureroasa. Pur si simplu e vorba de cateva minute pe care le folosesti numai pentru tine. In schimb, nu este cazul ca, dupa ce ai terminat exercitiul, sa consideri ca, gata, ai facut tot ce trebuia, pe ziua aceea, pentru sanatatea ta. Daca te repezi direct la o cafea si la cateva tigari, daca te consumi la serviciu, daca te certi cu cei din familie, daca mananci tot felul de prostii sau daca la tine in casa este mereu dezordine si galagie… Sigur nu ai rezolvat nimic!

Clasicul “lotus”

Poti face acest exercitiu oricand ai un pic de timp liber. 15 minute de liniste ar trebui sa iti fie de ajuns. Opreste telefonul, radioul sau televizorul si ar fi bine sa te asiguri ca este o ora la care vecinii nu fac galagie. Imbraca-te comod, cu haine care sa nu te stranga (preferabil din bumbac) si deschide larg geamurile. Poti sa stai direct pe covor sau pe o saltea mai subtire.
Pozitia lotus este binecunoscuta: asezat, cu picioarele incrucisate, spatele drept, barbia usor ridicata, privirea inainte.
Astfel asezata, concentreaza-te asupra respiratiei. Inspira lung si cat de lent poti. Cand ai ajuns la limita maxima, mai pastreaza, cateva secunde, aerul in piept. Da apoi drumul aerului, la fel de lent. Cand simti ca ai expirat tot aerul, forteaza inca un pic iesirea, cu o tuse usoara. Reia apoi, la fel de lent, urmarind inspiratia si expiratia, de cateva ori (minim cinci).

Truc: Poti face un exercitiu de respiratie si in pozitie culcat. Intinsa pe spate, cu mainile si picioarele usor departate, cu palmele deschise in sus, urmareste-ti respiratia, fara sa te gandesti la nimic altceva. S-ar putea sa fie complicat, la inceput, sa-ti pastrezi mintea treaza, fara sa te gandesti, insa, la nimic. Daca simti ca te toropesti si ti se face somn, renunta si fa exercitiul in pozitie sezand.

Alungarea ideilor stresante

In aceeasi pozitie, lotus sau culcat, dupa exercitiul de respiratie, poti sa te “concentrezi” asupra gandurilor. De fapt, concentrarea va implica preocuparea de a goni orice idee care ameninta sa-ti ocupe prea mult timp atentia. Lasa gandurile sa vina si sa treaca (un maestru yoga compara aceste ganduri cu avioanele dintr-un aeroport). Cand simti ca o anumita preocupare sau grija risca sa te domine, cauta alt gand si indeparteaza-l pe cel chinuitor.
Vei constata astfel ca acea idee care te streseaza in mod normal isi pierde din importanta covarsitoare. Te vei detasa, iar, mai tarziu, cand vei reveni asupra chestiunii, vei putea sa o analizezi cu mai putine emotii.
Invata sa consideri ca, in momentul exercitiului, esti pur si simplu o persoana pe care nimic n-o poate atinge, iar grijile, ca si timpul, vin si trec.
Alta practica e aceea de a studia un anumit obiect. Alege, de pilda, o ceasca goala, pune-o in fata ta, la nivelul ochilor si indreapta-ti gandurile numai asupra acesteia. Intreaba-te: “Cum ar arata o ceasca perfecta? Oare aceea din fata ta este desavarsita?” Vei avea surprinderea sa constati ca ceasca are pe ea niste irizatii colorate sau niste crapaturi fine pe care nu le-ai observat niciodata…
Cu cat reusesti sa studiezi numai obiectul, fara sa te gandesti la absolut nimic altceva, cu atat exercitiul este mai “reusit”.

Relaxare prin yoga

Principiile yoga ar trebui abordate ca o suma de idei si de atitudini de viata: curatenia acasa si la serviciu, organizarea activitatilor si flexibilitatea, spiritul pacifist, o alimentatie echilibrata, iata doar cateva dintre lucrurile cu care ar trebui sa fii mai atenta, chiar inainte de a te apuca de exercitiile de relaxare.
Exista mai multe metode yoga, dar cea mai cunoscuta este Hatha-yoga, un ansamblu de tehnici si exercitii fizice complexe, combinate cu exercitii de respiratie. Ele ar trebui insusite numai sub indrumarea unui maestru.

Tehnici de zi cu zi

Te ustura ochii? Seara, intinde-te pe pat si relaxeaza-te. Inchide ochii. Apoi ridica palmele si freaca-le intre ele, repede-repede, pana simti ca s-au incalzit. Pune imediat palmele, fiecare pe cate o pleoapa. Vei simti o caldura blanda, care va disparea in cateva secunde. Freaca din nou palmele, apoi maseaza usor pleoapele, cu miscari circulare. Daca faci asta in fiecare seara, vei constata ca iritatiile se amelioreaza.
Procedeaza la fel, frecand palmele pana devin fierbinti, si pentru alte dureri care tind sa te chinuie frecvent, precum dureri musculare cauzate de o pozitie defectuoasa la serviciu, sau junghiuri ocazionale.
Pentru nas frecvent infundat. Dimineata, cand te speli pe fata si pe dinti: ia in palma putina apa si trage pe cate o nara, in timp ce o astupi pe cealalta. Nu e prea placut la inceput, dar desfunda nasul rapid si curata caile nazale de impuritati.
Pentru tratarea constipatiei. Dimineata, pe stomacul gol, bea un pahar de apa calduta,
la temperatura camerei. Va avea efect daca iti formezi acest obicei.

Text: Elena Aromir; Foto: Sebastian Enache